Środa
05.02.2014
nr 036 (3111 )
ISSN 1734-6827

Wiedza i edukacja



Temat: Strażnik łowiecki - fikcja ! :)  (NOWY TEMAT)

Autor: polnitek  godzina: 10:34
Darz Bór Szanowni Koledzy i Koleżanki , serdecznie proszę o wasze zdanie na temat funkcji , a przedewszystkim realności "instytucji" strażnika łowieckiego. Kochani sam jestem strażnikiem i odrazu spowiadam się :) NIE MAM ŻADNYCH KONTROLNO - REPRESYJNO-ŚMIESZNYCH ZAPĘDÓW. ... chcę uprzedzić jedynie tych którzy tak mocno są "pokrzywdzeni" i głośno krzyczą wszędzie widząc zagrożenie dla demokracji i kontrolę jednostki niczym z Orwella. Jeśli ktoś życzy Sobie jakiekolwiek materiały pomocne w "pracy" strażnika łowieckiego niech piszę , zamieszczę tutaj ,lub wyślę na maila . Dziękuję i serdecznie pozdrawiam :)

Autor: miś  godzina: 12:51
Poproszę bardzo. Mail do mnie: kowal30-06@o2.pl DB miś

Autor: Led  godzina: 14:01
nie wysyłaj, a zamieszczajjjjjj....

Autor: polnitek  godzina: 14:17
jednak wolałbym wysłać na maila bo część "opracowania materiału " polega na użyciu pogrubionej i powiększonej czcionki , tam gdzie dotyczy to strażnika łowieckiego , a nie strażnika PSŁ , a tu nie mam takiej możliwości ..

Autor: polnitek  godzina: 14:21
http://www.dziennikwschodni.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=%2F20140204%2FNEWS01%2F140209838 Fajny przykład inicjatywy społecznej , jestem w 100% za ! ...... tylko szkoda że argument walki z kłusownictwem w jakimś stopniu wymyka się myśliwym.

Autor: michalloo  godzina: 15:21
Przy obecnych zapisach ustawy to tylko sztuka dla sztuki. W zasadzie żadnych uprawnień do optymalnego realizowania zadań.

Autor: polnitek  godzina: 15:33
Właśnie o to mi chodziło , o dyskusję na ten temat. Koledzy , jakie uprawnienia powinien posiadać strażnik łowiecki wg. Was? może takie jakie miał w poprzedniej Ustawie Łowieckiej.

Autor: Artur123  godzina: 15:36
Takie, jakie ma :-) Ustawa Prawo łowieckie: Rozdział 7 Straż łowiecka Art. 36.1. Tworzy się Państwową Straż Łowiecką jako umundurowaną, uzbrojoną i wyposażoną w terenowe, oznakowane środki transportu formację podległą wojewodzie. 1a. Koordynację działań Państwowej Straży Łowieckiej na obszarze województwa w zakresie realizacji zadań, o których mowa w art. 37 ust. 1, prowadzi komendant wojewódzki Państwowej Straży Łowieckiej powoływany przez wojewodę. 2. Dzierżawcy i zarządcy obwodów łowieckich mają obowiązek zatrudnić lub powołać co najmniej jednego strażnika, którego zadaniem jest ochrona zwierzyny i prowadzenie gospodarki łowieckiej. 3. Straż łowiecką stanowią: 1) Państwowa Straż Łowiecka, 2) strażnicy łowieccy powołani lub zatrudnieni przez dzierżawców i zarządców obwodów łowieckich. Art. 37. Zadaniem Państwowej Straży Łowieckiej jest kontrola realizacji przepisów ustawy, a w szczególności w zakresie: 1) ochrony zwierzyny, 2) zwalczania kłusownictwa i wszelkiego szkodnictwa łowieckiego, 3) zwalczania przestępstw i wykroczeń w zakresie łowiectwa, 4) kontroli legalności skupu i obrotu zwierzyną. Art. 38. 1. Strażnikiem Państwowej Straży Łowieckiej oraz strażnikiem łowieckim może być osoba, która: 1) posiada obywatelstwo polskie, 2) ukończyła 21 lat, 3) korzysta z pełni praw publicznych, 4) posiada odpowiednie kwalifikacje zawodowe, 5) (uchylony), 6) osiada dobry stan zdrowia, 7) nie była karana sądownie, 8) ukończyła z wynikiem pozytywnym przeszkolenie według programu opracowanego przez ministra właściwego do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych. 2. Strażnicy Państwowej Straży Łowieckiej są pracownikami urzędów wojewódzkich. Art. 38a. Strażnikowi Państwowej Straży Łowieckiej przysługuje bezpłatne umundurowanie wraz z oznakami służbowymi i odznakami służbowymi, które zobowiązany jest nosić przy wykonywaniu czynności służbowych. Art. 39.1. Na terenach obwodów łowieckich ochroną zwierzyny oraz ochroną mienia dzierżawców i zarządców, zwalczaniem przestępstw i wykroczeń w zakresie szkodnictwa łowieckiego i szkodnictwa przyrodniczego, popełnianych w obwodach łowieckich polnych i leśnych, zajmują się strażnicy Państwowej Straży Łowieckiej, na zasadach określonych w Kodeksie postępowania karnego i Kodeksie postępowania w sprawach o wykroczenia. 2. Strażnicy Państwowej Straży Łowieckiej przy wykonywaniu zadań określonych w ust. 1 mają prawo do: 1) legitymowania osób podejrzanych o popełnienie przestępstwa lub wykroczenia w celu ustalenia ich tożsamości, 2) nakładania i ściągania grzywien w drodze mandatu karnego za wykroczenia popełniane na terenach obwodów łowieckich w zakresie szkodnictwa łowieckiego, 3) zatrzymania i dokonywania kontroli środków transportu w obwodach łowieckich oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie, w celu sprawdzenia ich ładunku i przeglądania zawartości bagaży, w razie zaistnienia uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa lub wykroczenia, 4) przeszukania osób, pomieszczeń i innych miejsc w przypadkach uzasadnionego podejrzenia o popełnienie przestępstwa lub wykroczenia, na zasadach określonych w Kodeksie postępowania karnego, 5) ujęcia sprawcy przestępstwa lub wykroczenia na gorącym uczynku lub w pościgu podjętym bezpośrednio po popełnieniu przestępstwa i doprowadzenia do jednostki Policji, 6) odbierania za pokwitowaniem przedmiotów pochodzących z przestępstwa lub wykroczenia oraz narzędzi i środków służących do ich popełnienia oraz ich zabezpieczenia, 7) prowadzenia dochodzeń oraz wnoszenia i popierania aktu oskarżenia, je-żeli przedmiotem przestępstwa jest zwierzyna, w trybie i na zasadach określonych w Kodeksie postępowania karnego, 8) prowadzenia postępowania w sprawach o wykroczenia oraz udziału w rozprawach przed kolegium do spraw wykroczeń w charakterze oskarżyciela publicznego i wnoszenia środków zaskarżania do sądu rejonowego od rozstrzygnięć kolegium do spraw wykroczeń w sprawach zwalczania wykroczeń w zakresie szkodnictwa łowieckiego, 9) dokonywania kontroli podmiotów prowadzących skup, przerób i sprzedaż tusz zwierzyny lub ich części w zakresie sprawdzania źródeł jej pochodzenia, 9a) dokonywania kontroli podmiotów prowadzących obrót zwierzyną żywą oraz podmiotów prowadzących chów i hodowlę zwierząt łownych w zakresie sprawdzenia źródeł ich pochodzenia, 9b) dokonywania kontroli podmiotów prowadzących sprzedaż usług obejmujących polowania wykonywane przez cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, 10) noszenia broni palnej bojowej, broni myśliwskiej śrutowej, pałki służbowej i kajdanek zakładanych na ręce, 11) noszenia ręcznego miotacza substancji obezwładniających oraz przedmiotów przeznaczonych do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej, 12) żądania niezbędnej pomocy od instytucji państwowych, zwracania się o taką pomoc do jednostek gospodarczych, organizacji społecznych, jak również w nagłych przypadkach do każdego obywatela o udzielenie doraźnej pomocy na zasadach określonych w przepisach o Policji, określających szczegółowo zasady żądania takiej pomocy. 3. W przypadkach, o których mowa w art. 11 pkt 1–3, 8 i 10–14 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej (Dz. U. poz. 628), strażnik Państwowej Straży Łowieckiej może użyć środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 7, 9, pkt 12 lit. a i pkt 13 tej ustawy, lub wykorzystać te środki. 4. W przypadkach, o których mowa w art. 45 pkt 1 lit. a i pkt 2 oraz w art. 47 pkt 1, 3, 5 i 6 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, strażnik Państwowej Straży Łowieckiej może użyć broni palnej lub ją wykorzystać. 5. Użycie i wykorzystanie środków przymusu bezpośredniego i broni palnej oraz dokumentowanie tego użycia i wykorzystania odbywa się na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej. 6. (uchylony) 7. Do wykonywania przez strażnika Państwowej Straży Łowieckiej czynności, o których mowa w ust. 2, stosuje się odpowiednio przepisy o Policji. 8. Strażnikowi Państwowej Straży Łowieckiej wykonującemu obowiązki na terenach obwodów łowieckich przysługują uprawnienia określone odrębnymi przepisami odnoszącymi się do: 1) Straży Ochrony Przyrody - w zakresie przestrzegania przepisów o ochronie przyrody, 2) Państwowej Straży Rybackiej - w zakresie kontroli legalności dokonywania połowu, 3) strażników leśnych - w zakresie zwalczania szkodnictwa leśnego. 9. (uchylony). 10. Na sposób przeprowadzenia czynności, o których mowa w ust. 2, przysługuje zażalenie do prokuratora. 11. Strażnicy Państwowej Straży Łowieckiej przy wykonywaniu czynności służbowych korzystają z ochrony prawnej przewidzianej w przepisach Kodeksu karnego dla funkcjonariusza publicznego. Art. 40. 1. Strażnicy, o których mowa w art. 36 ust. 3 pkt 2: 1) wykonując zadania, współdziałają z Państwową Strażą Łowiecką i w przypadkach, o których mowa w art. 11 pkt 1-3, 8 i 10-14 ustawy z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej, mogą użyć środków przymusu bezpośredniego, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 i pkt 12 lit. a tej ustawy, lub wykorzystać te środki. Przy wykonywaniu czynności służbowych stosuje się przepisy art. 39 ust. 2 pkt 1, 5, 6, 9 i 11 oraz ust. 5 i 11, 2) mają prawo do noszenia i używania broni myśliwskiej w celach ochrony zwierzyny przed drapieżnikami znajdującymi się na liście zwierząt łownych, zgodnie z rocznym planem łowieckim, o ile są członkami Polskiego Związku Łowieckiego. 2. Przy wykonywaniu czynności, o których mowa w ust. 1, strażnik łowiecki ma obowiązek nosić odznakę strażnika oraz na żądanie okazywać legitymację służbową. 3. Broń myśliwska, o której mowa w art. 40 ust. 1 pkt 2, może być nabywana przez dzierżawców bądź zarządców obwodów łowieckich oraz używana, ewidencjonowana i przechowywana na zasadach określonych w przepisach o broni i amunicji. Art. 41.1. Minister właściwy do spraw środowiska, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych i Ministrem Sprawiedliwości, określi w drodze rozporządzenia, szczegółowe wymogi kwalifikacji zawodowych, wzory legitymacji, umundurowania, oznak służbowych oraz odznak służbowych strażników Państwowej Straży Łowieckiej, a także szczegółowe kwalifikacje zawodowe, wzór oznaki i legitymacji strażnika łowieckiego. 2. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe zasady: 1)współdziałania Państwowej Straży Łowieckiej z Policją i Polskim Związkiem Łowieckim, 2)posiadania, ewidencjonowania i przechowywania broni palnej bojowej, broni myśliwskiej śrutowej, amunicji oraz miotaczy gazu obezwładniającego w siedzibach straży. 3. Minister właściwy do spraw środowiska w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe sposoby ewidencjonowania i przechowywania w siedzibach Państwowej Straży Łowieckiej broni palnej bojowej, broni myśliwskiej śrutowej, amunicji i środków przymusu bezpośredniego. Rozporządzenie powinno określać szczegółowe wymogi dotyczące przechowywania i ewidencjonowania w siedzibach Państwowej Straży Łowieckiej broni palnej bojowej, broni myśliwskiej śrutowej, amunicji do tej broni oraz środków przymusu bezpośredniego, a także wzory dokumentów niezbędnych do ewidencjonowania broni i amunicji oraz środków przymusu bezpośredniego, ich wydawania i zdania, jak również warunki techniczne, jakim powinien odpowiadać magazyn broni. Nic bym nie ujął, nic bym nie dodał.

Autor: polnitek  godzina: 15:43
co do urządzeń o których mowa art. 39 ustęp 11 Strażnik łowiecki nie może użyć go służbowo.... nie jest to potwierdzone w USTAWie z dnia 24 maja 2013 r. o środkach przymusu bezpośredniego i broni palnej )

Autor: Artur123  godzina: 15:46
No to nie noś :-)

Autor: polnitek  godzina: 15:49
a ja dodałbym punkt 12 z art. 39 i może jeszcze 2. z czego wiem argumentem za tym by pozbawić strażników łowieckich mocy mandatowej był w dużej mierze problem osiągnięcia przez nich conajmniej ukończonej matury.... i tak od połowy lat 90-tych

Autor: Artur123  godzina: 15:50
To o mandatach chcesz rozmawiać?

Autor: Artur123  godzina: 15:55
A obiecałeś: Kochani sam jestem strażnikiem i odrazu spowiadam się :) NIE MAM ŻADNYCH KONTROLNO - REPRESYJNO-ŚMIESZNYCH ZAPĘDÓW. ... Odnoszę wrażenie, że jednak posiadasz te śmieszne zapędy :-). Kogo chciałbyś karać tymi mandatami i przykładowo za co?

Autor: edward0318  godzina: 16:34
Uważam koledzy, że przyznanie strażnikom łowieckim uprawnień wynikającym z pkt 6 czyli odbieranie za pokwitowaniem przedmiotów.. jest fikcją. Aby odebrać dany przedmiot służący do dokonania przestępstwa lub wykroczenia strażnik łowiecki musiałby w wielu przypadkach najpierw dokonać przeszukania czy to osoby czy też miejsca a to wymaga sporządzenia protokołu przeszukania który następnie wymaga zatwierdzenia przez prokuratora. Wątpliwe jest aby strażnik łowiecki posiadał przy sobie druki procesowe i wiedział w jaki sposób je prawidłowo wypełnić. Następne uprawnienie wynikające z pkt 9 jest również według mnie przyznane na wyrost. Jakakolwiek kontrola podmiotu gospodarczego wymaga również sporządzenia stosownego protokołu. Nie wyobrażam sobie sytuacji,że przychodzi osoba mieniąca się strażnikiem łowieckim i żąda udostępnienia mu dokumentów dot. np. skupu zwierzyny a następnie z takiej kontroli nie pozostawia żadnego dokumentu. Uważam,że czynności które są zarezerwowane w chwili obecnej dla niego czyli pkt 6 i 9 mógłby dokonywać jako osoba towarzysząca odpowiednim organów /policja, PSL itp Ponadto przyznanie zbyt wielu uprawnień strażnikom łowieckim może prowadzić do nadużywania przez nich praw , a konkretnie podszywanie się pod Państwową Straż łowiecką i bezprawne korzystanie z prawa wynikającego z pkt. 4. Z rozmów z kolegami wynika,że kilkakrotnie mieli takie przypadki w których znany im strażnik wymuszał na nich aby udostępnili mu do kontroli pojazd którym się poruszali a jednym przypadku również w tym przypadku u osoby nie będącej myśliwym również pomieszczeń mieszkalnych i gospodarczych. db.

Autor: Artur123  godzina: 16:43
Art. 39 ust. 10. Na sposób przeprowadzenia czynności, o których mowa w ust. 2, przysługuje zażalenie do prokuratora.

Autor: polnitek  godzina: 17:00
Panie Arturze :) Niech Pan nie wpada w pułapkę własnej interpretacji pojęcia strażnika łowieckiego , cieszę się że jednak ktoś zareagował mimo że w tak chybiony sposób jak Pan. Potrafię czytać , i doskonale orientuję się w rzeczywistych zasadach rządzących PZŁ. Co do mocy mandatowej :) Panie Kolego , nie wiem czy Kolega uczestniczył kiedyś czynnie w życiu koła , bo wydaje mi się że istnieje problem kłusownictwa i SZKODNICTWA ŁOWIECKIEGO , i tak strażnik łowiecki , jako osoba odpowiednia ( znaczy tyle że z co najmniej takim samym mandatem zaufania i predyspozycjami intelektualnymi jakie wymagane są choćby Strażnikom PSŁ - tam też są takie jaja że aż boli ,poszukajcie w internecie ) skierować powinien oczywiście w sposób rozważny omawianą możliwość (przypomnę art 39.1.2 ) na przykład na właścicieli psów celowo wypuszczanych "na żer", czy w ochronie mienia należącego do dzierżawcy lub zarządcy obwodu, oczywiście beneficjentem był by Skarb Państwa. Jakoś w poprzedniej ustawie to funkcjonowało. Panie Arturze fikcją jest chory strach przed tym że strażnik ma być w dziwnych wyobrażeniach co niektórych "batem" na myśliwych - uchowaj Boże , taki strażnik długo nie będzie strażnikował i SŁUSZNIE !

Autor: polnitek  godzina: 17:01
" Można odnieść wrażenie że funkcja strażnika łowieckiego ma charakter kontrolno-represyjny , taki odbiór zakresu obowiązków i idących za nimi uprawnień jest zdecydowanie nieodpowiedni. Strażnik łowiecki pełni przede wszystkim funkcję ochronną i błędem będzie jeśli z założenia i bezpodstawnie będzie skupiał się na próbie kontrolowania Kolegów. Najważniejszą , związaną z etosem często niebezpiecznej pracy, a niegdyś służby strażnika łowieckiego funkcją jest ochrona zwierzyny i tworzenie jej warunków do bytowania. Strażnik łowiecki ze względu na charakter swojej pracy zobowiązany jest znać wszystkie gatunki zwierząt łownych i okresy polowań. Powinien również doskonale znać powierzony mu teren obwodu W trakcie wykonywania obowiązków służbowych strażnik łowiecki może spotkać się w swojej pracy ze zdarzeniami o charakterze wykroczeń ,a nawet przestępstw. Reagowanie w takich sytuacjach wymaga bardzo dużej rozwagi i umiejętności realnej oceny sytuacji. Strażnicy łowieccy wykonujący swoje obowiązki w danych kołach łowieckich są niezwykle istotnym narzędziem walki z kłusownictwem i szkodnictwem łowieckim. Mimo bardzo ograniczonych uprawnień chociażby w stosunku do poprzedniej ustawy dotyczącej prawa łowieckiego. Wybór na funkcję strażnika łowieckiego musi być poparty zaufaniem i pewnością że osoba przyjmująca obowiązki jest w stanie podołać wszystkim aspektom pracy strażnika łowieckiego. Strażnik ze względu na charakter swojej pracy jest bardzo często kojarzony z ogółem społeczności łowieckiej , stąd wynika również jego w pewnym stopniu funkcja reprezentatywna. Dlatego też Zarząd Koła musi na to stanowisko wyznaczyć osobę naprawdę godną. "