strona główna forum dyskusyjne


























Pytał: Jozej Zubrycki
Data: 22/04/2010
Publikacja: 28/04/2010
Pytanie: "Budżet koła" powinien być wtórnym w stosunku do "planu działalności koła" i powinien stanowić jego finansową stronę możliwości w danym roku gospodarczym.
Pytania jakie mi się nasuwają:
- czy na pewno budżet powinien wynikać z "planu działalności..."
- czy "plan działalności..." to jeden dokument/czy jest jakiś wzór?/ czy jest to zbiór wszystkich dokumentów obowiązujących w kole / czy jest obowiązujący wykaz dokumentów jakie koło musi bezwzględnie prowadzić;
- na ile może Zarząd odstąpić od zapisów zawartych w "budżecie" i jak szczegółowy ma być "budżet".
Wątpliwości jakie wyżej powziąłem nie wynikają z mej niewiedzy ale chcę uzyskać wiarygodną odpowiedź od osoby "prawnie umocowanej" by Koledzy w Kole nie myśleli, że prawda jest po Ich stronie i budżet i wszelkie inne plany traktowali jako przeszkodę w "normalnym" /wg ich mniemania/ funkcjonowaniu Koła.

Odpowiedź:
Budżet niekoniecznie musi wynikać z planu gospodarczego, ale plan gospodarczy musi być z budżetem skorelowany. Jeżeli np. w planie będzie zorganizowanie jubileuszu 50-lecia koła z balem dla członków i ich rodzin na koszt koła, to w budżecie muszą być zabezpieczone na to środki.

Nie ma wzoru planu gospodarczego uchwalanego przez WZ, ale nie jest to zbiór wszystkich dokumentów obowiązujących w kole. Najprościej ująć w punktach, co zarząd i członkowi chcą zrobić w danym roku, pomijając sprawy, które realizują. Tak więc można ująć w planie, że będzie tylko 5 polowań zbiorowych, bo członkowie chcą ograniczyć ich liczbę ale nie musi być, że w ogóle będą polowania zbiorowe, jeżeli te organizowane są w kole "od zawsze".

Obowiązujący wykaz dokumentów jakie koło musi bezwzględnie prowadzić był kiedyś ustalony przez ZG PZŁ, ale mało go kto jeszcze pamięta. Ustawa o rachunkowości mówi, jakie dokumenty finansowe muszą być w kole.

To członkowie koła ocenią, jak zarząd realizował ich budżet. Praktyka zarządzania kołem zawsze spowoduje, jakieś odstępstwa od budżetu będą, ale sprawozdanie finansowe przyjmuje WZ po roku sprawozdawczym i od członków zależy jak ocenią wykonanie budżetu przez zarząd.

Szukaj   |   Ochrona prywatności   |   Webmaster
P&H Limited Sp. z o.o.